Financiële problemen medewerker – signalen en 7 gesprekstips

In onze cultuur praten we met een ander niet over onze financiën. Dus de kans dat een medewerker je spontaan vertelt dat er geldproblemen zijn is daardoor helaas nihil. Je merkt steeds vaker dat jouw werknemer niet goed functioneert, maar wat er speelt wordt jou niet helder. Hoe kom jij er als werkgever dan achter dat er wellicht financiële problemen zijn? In dit blog lees je welke signalen er kunnen zijn. Omdat geld een lastig onderwerp is om bespreekbaar te maken deel ik vervolgens 7 tips om het gesprek daarover met je medewerker aan te gaan.

 

Signalen herkennen

Wat zijn signalen dat je medewerker financieel in zwaar weer zit? Waar kun je op letten?

  • het vragen om loonsverhoging of een voorschot op salaris en vakantiegeld
  • extra uren willen werken
  • vermoeidheid, concentratieproblemen
  • nors en kortaf naar collega’s
  • zich (regelmatig) ziekmelden met vage klachten

Wees extra alert bij veranderingen in de privéomstandigheden. Er zijn er een aantal, die voor geldproblemen kunnen zorgen:

  • je medewerker is gescheiden/uit elkaar
  • er is iemand in het gezin ziek
  • de partner van je medewerker is ontslagen of heeft als zzp-er een fikse terugval in inkomen
  • de partner is overleden
  • maar ook een blijde gebeurtenis, zoals een geboorte of een verhuizing

Het zijn allemaal omstandigheden waardoor je minder hebt te besteden. Als jouw medewerker daar geen actie op onderneemt, ontstaan er langzaam maar zeker geldproblemen.

 

Hoe ga je het gesprek aan?

Je vermoeden wordt steeds sterker dat er geldproblemen spelen bij je medewerker. De volgende tips kunnen je erbij helpen om het gesprek erover aan te gaan:

TIP 1:

Maak het onderwerp bespreekbaar. Nu is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan, want in hoeverre ervaart de ander het als inbreuk op de privacy? En hoe creëer je een situatie waarin je werknemer over de schaamte of angst heen stapt?

Kies daarom altijd eerst voor een algemene aanpak, zoals:

  • opnemen van het onderwerp in de personeelshandleiding
  • regelmatig benoemen in een nieuwsbrief of bij een plenaire bijeenkomst
  • vermelden op intranet
  • wijzen op de samenwerking met een budgetcoach

Op die manier weten je medewerkers dat het bespreekbaar is en welke hulp er voor ze is.

TIP 2:

Kies voor een informeel gesprek om de lading er zoveel mogelijk af te halen.

TIP 3:

Kom op tijd in actie, en durf te vragen. Onderbouw de reden van je vraag, vertel wat jou is opgevallen en geef aan dat je je zorgen maakt. Als je medewerker het gesprek met jou aangaat, ga je samen op zoek naar een oplossing.

TIP 4:

Door de voordelen van een traject te bespreken wordt de hulp meer concreet.

Deze zijn:

  • (zo nodig) het maken van betalingsregelingen
  • het hebben én houden van overzicht in je financiën
  • een buffer hebben voor onverwachte kosten en beginnen met sparen

TIP 5:

Bespreek met je medewerker dat ik als coach een geheimhoudingsplicht heb en daarom inhoudelijk met niemand iets deel. Dus ook niet met jou als werkgever/leidinggevende.

TIP 6:

Leg ook uit aan je medewerker dat ik de geldzaken niet overneem. Het komt voor dat een medewerker denkt dat het om bewindvoering gaat en daarom de hulp afwijst.

TIP 7:

Wees er alert op dat omstandigheden waardoor je minder hebt te besteden bij iedereen voor kunnen komen. De mensen die ik help hebben zelfs vaak een hoog opleidings- en inkomensniveau.

 

Graag sparren over een situatie die bij jou speelt? Of wil je direct een medewerker aanmelden? Aarzel dan niet om me te bellen! Je kunt me bereiken op 06 – 5506 5215, en bent hiervoor ook buiten kantooruren van harte welkom.

 

 

 

Meld je nu aan voor mijn nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Bedankt voor je aanmelding

Chat openen
Stel een vraag