Bij een groeiend aantal bedrijven mogen medewerkers zich anoniem bij mij melden. Als ik dat zo eens optel, dan zijn dat intussen enkele duizenden! Het wordt in de organisaties regelmatig kenbaar gemaakt. Maar het is mijn ervaring dat het in de praktijk anders uitpakt dan menig werkgever verwacht.
Realiteit:
De realiteit is echter dat er zich per jaar één, hooguit twee mensen via die manier bij mij melden.
Wat wél een positief gevolg is van het regelmatig communiceren van het anoniem aanmelden is de bekendheid van deze hulp bij medewerkers. Want als een HR-professional of werkgever hieraan refereert als zij of hij dit ongemakkelijke onderwerp bespreekbaar maakt, dan blijkt dat mensen er best wel over nagedacht hebben. Maar toch de grote stap nog steeds niet hebben durven zetten. Als jij het dan concreet aanbiedt is dat net het laatste zetje wat iemand nodig heeft.
In de praktijk:
Als iemand zich wel anoniem bij mij meldt, dan gaat net als bij een reguliere aanmelding. Je medewerker krijgt ook dan mijn ”huisregels”. Daarin staat dat het traject wel door jou als werkgever wordt gefaciliteerd, maar dat het zeker niet vrijblijvend is. En ook: als de afspraken niet worden nagekomen ben ik genoodzaakt om jou als opdrachtgever daarvan in kennis te stellen, ondanks de anonimiteit. Daarnaast adviseer ik de medewerker om het toch met jou of een leidinggevende bespreekbaar te maken dat zij of hij mijn hulp heeft gevraagd. Zodat er in ieder geval iemand binnen de organisatie is die weet dat er iets speelt. De één doet dat dan vrij snel, een ander durft het niet aan. Uit schaamte, uit angst voor ontslag, uit….
Wat brengt het de medewerker:
Een medewerker die ik heb anoniem mogen helpen heeft een prima contact met zijn werkgever, hij houdt van zijn werk en werkt ook graag voor de organisatie. Maar tot de laatste afspraak durfde hij het vanuit schaamte niet met zijn leidinggevende te delen. Omdat hij wist dat ik wel contact heb met de werkgever zelf, heeft hij me gevraagd of ik namens hem wilde bedanken: want ”door deze mogelijkheid hebben wij ons huwelijk en ons leven terug! We zijn mijn werkgever eeuwig dankbaar”.
Regelmatig schrijf ik verhalen uit de praktijk op LinkedIn. Als je die graag wilt volgen voel je dan welkom om me een connectie-verzoek te sturen, dit is de link naar mijn profiel.